2840 M biotechnológia a farmakológia

STREDNÁ  ODBORNÁ  ŠKOLA, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

 

  

 

ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM

 

FARMAKOLÓGIA

 

  

ŠTUDIJNÝ ODBOR 2840 M 

BIOTECHNOLÓGIA  A  FARMAKOLÓGIA

 

 

ÚVODNÉ IDENTIFIKAĆNÉ ÚDAJE

 

Názov a adresa školy

Stredná odborná  škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

Názov školského vzdelávacieho programu

Farmakológia

Kód a názov ŠVP

28 Technická a aplikovaná chémia

Kód a názov študijného odboru

2840 M  biotechnológia a farmakológia

Stupeň vzdelania

úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Vyučovací jazyk

slovenský

Druh školy

štátna

Dátum schválenia ŠkVP

1.9.2016

Miesto vydania

Stredná odborná  škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

Platnosť ŠkVP

01. september 2016 začínajúc prvým ročníkom

 

Kontakty pre komunikáciu so školou:

 

Titul, meno, priezvisko

Pracovná pozícia

Telefón

Fax

e-mail

Iné

Titul, meno, priezvisko

Pracovná pozícia

Telefón

Fax

e-mail

Iné

Ing. Katarína Hartmannová

Riaditeľ

+38479 112

+387479 126

katarína.hartmannova@spspart.sk

 

 

 

Ing. Alica Jakubeová

Ing. Vladislav Gubka

Ing. Ján Mašír

Zástupca riaditeľa pre VVP

Zástupca riaditeľa pre TOP

Zástupca riaditeľa pre PV

+38479 117

+38 7479 126

alicajakubeova@gmail.com

 

 

Ing. Anna

Margová

Výchovný poradca

+38479 136

+38 7479 126

amargova@gmail.com

 

 

Ing. Daniela Kajanová

Vedúca úseku TEČ

+38479 114

+38 7479 126

daniela.kajanova@spspart.sk

 

 

 

 

Zriaďovateľ:

Trenčiansky samosprávny kraj

Hviezdoslavova 1

911 50 Trenčín                                                                           Ing. Katarína Hartmnanová 

Tel.: +42132/7411225                                                                           riaditeľka školy

e-mail: tsk@tsk.sk                                                                          (podpis a pečiatka školy)

 

Partizánske, 1.9.2016                          

 

                          

 


Názov a adresa školy

Stredná odborná  škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

Názov školského vzdelávacieho programu

Farmakológia

Kód a názov ŠVP

28 Technická a aplikovaná chémia

Kód a názov študijného odboru

2840 M  biotechnológia a farmakológia

Stupeň vzdelania

úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

 

Záznamy o platnosti a revidovaní školského vzdelávacieho programu:

 

Platnosť ŠkVP

Dátum

Revidovanie ŠkVP

Dátum

Zaznamenanie inovácie, zmeny, úpravy a pod.

1.9.2016

 

Zmena názvu školy: Stredná odborná škola,  

Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Názov a adresa školy

Stredná odborná  škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

Názov školského vzdelávacieho programu

Farmakológia

Kód a názov ŠVP

28 Technická a aplikovaná chémia

Kód a názov študijného odboru

2840 M  biotechnológia a farmakológia

Stupeň vzdelania

úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

1     Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania

 

Ciele a poslanievýchovy a vzdelávania v našom školskom vzdelávacom programe pre študijný odbor 2840 M biotechnológia a farmakológiavychádza z cieľov stanovených v Zákone o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a Štátnom vzdelávacom programe pre skupinu štvorročných učebných odborov 28. Poslanie školy vyplýva aj z komplexnej analýzy školy. 

Poslaním našej školy nie je len odovzdávať vedomosti a pripravovať našich žiakov na povolanie a získanie prvej kvalifikácie, ale aj formovať u mladých ľudí  ich postoje, viesť ich k dodržiavaniu etických a ľudských princípov. Škola sa stane otvorenou inštitúciou pre rodičov, sociálnych partnerov a širokú verejnosť s ponukou rôznej vzdelávacej a spoločenskej činnosti. 

Naša škola má nielen vzdelávať, ale aj vychovávať. Naše ciele v systéme výchovy a vzdelávania spočívajú v cieľavedomom a systematickom rozvoji poznávacích schopností, emocionálnej zrelosti žiaka, motivácie k sústavnému zdokonaľovaniu sa, prosocionálneho správania, etiky, sebaregulácie ako vyjadrenia schopnosti prevziať zodpovednosť za seba a svoj rozvoj a tvorivosť.

Ciele výchovy a vzdelávania orientované na vytváranie predpokladov celoživotného vzdelávania sú zamerané na:

           Posilnenie výchovnej funkcie školy so zámerom:

  • umožniť všetkým žiakom prístup ku kvalitnému záujmovému vzdelávaniu a voľnočasovým aktivitám, a podchytenie nadaných a talentovaných jedincov,
  • vytvárať motiváciu k učeniu, ktorá žiakom umožní pokračovať nielen v ďalšom vzdelávaní, ale aj v kultivovaní a rozvoji vlastnej osobnosti,
  • podporovať špecifické záujmy, schopnosti a nadania žiakov,
  • formovať ucelený názor na svet a vzťah k životnému prostrediu
  • vytvárať vzťah k základným ľudským hodnotám ako je úcta a dôvera, sloboda a zodpovednosť, spolupráca a kooperácia, komunikácia a tolerancia,
  • poskytovať čo najväčšie množstvo príležitostí, podnetov a možností v oblasti záujmovej činnosti,
  • poskytovať pre žiakov a širokú verejnosť ponuku vzdelávacích služieb vo voľnom čase,

           Realizáciu stratégie rozvoja školy s dôrazom na:

a)     prípravu a tvorbu vlastných školských vzdelávacích programov s cieľom:

  • uplatňovať nové metódy a formy vyučovania zavádzaním aktívneho učenia, realizáciou medzipredmetovej integrácie, propagáciou a zavádzaním projektového,  programového vyučovania a e-learningu,
  • zabezpečiť kvalitné vyučovanie cudzieho jazyka vytvorením jazykového laboratóriá /laboratórií/, získania kvalifikovaných učiteľov pre výučbu cudzích jazykov hlavne do budúcnosti, a zabezpečením dostupných podmienok pre výučbu cudzieho jazyka v zahraničí,
  • skvalitniť výučbu informačných a komunikačných technológií zabezpečením špeciálnej učebne a softwarového vybavenia, podporovaním ďalšieho vzdelávania učiteľov v oblasti informačných technológií, s prihliadnutím na rýchly a neustály rozvoj v tejto oblasti
  • zohľadniť potreby a individuálne možnosti žiakov pri dosahovaní cieľov v študijnom odbore biotechnológia a farmakológia
  • zabezpečiť variabilitu a individualizáciu výučby,
  • rozvíjať špecifické záujmy žiakov,
  • vytvárať priaznivé sociálne, emocionálne a pracovne prostredie v teoretickom a praktickom vyučovaní,
  • zavádzať progresívne zmeny v hodnotení žiakov realizáciou priebežnej diagnostiky,
  • zachovávať prirodzené heterogénne skupiny vo vzdelávaní.   

b)     posilnenie úlohy a motivácie učiteľov, ich profesijný a osobný rozvoj s cieľom:

  • rozvíjať a posilňovať kvalitný pedagogický zbor jeho stabilizáciou,
  • podporovať a zabezpečovať ďalší odborný rozvoj a vzdelávanie učiteľov,
  • rozvíjať hodnotenie a sebahodnotenie vlastnej práce a dosiahnutých výsledkov. 

c)     podporu talentu, osobnosti a záujmu každého žiaka s cieľom:

  • rozvíjať edukačný proces na báze skvalitňovania vzťahov medzi učiteľom - žiakom – rodičom,
  • rozvíjať tímovú spoluprácu medzi žiakmi budovaním prostredia tolerancie a radosti z úspechov,
  • vytvárať prostredie školy založené na tvorivo-humánnom a poznatkovo-hodnotovom prístupe k vzdelávaniu s dôrazom na aktivitu a slobodu osobnosti žiaka,
  • odstraňovať prejavy šikanovania, diskriminácie, násilia, xenofóbie, rasizmu a intolerancie v súlade s Chartou základných ľudských práv  a slobôd,
  • viesť žiakov k zmysluplnej komunikácii a vyjadreniu svojho názoru,
  • zapájať sa do projektov zameraných nielen na rozvoj školy, ale aj na osvojenie si takých vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré žiakom prispejú k ich uplatneniu sa na trhu práce na Slovensku a v krajinách Európskej únie a k motivácii pre celoživotné vzdelávanie sa,
  • nadväzovať spoluprácu  s rôznymi školami a podnikmi doma a v zahraničí,
  • presadzovať zdravý životný štýl,
  • vytvárať širokú ponuku športových, záujmových a voľnočasových aktivít,
  • vytvárať fungujúci a motivačný systém merania výsledkov vzdelávania.

d)     skvalitnenie spolupráce so sociálnymi partnermi, verejnosťou a ostatnými školami na princípe partnerstva s cieľom:

  • zapojiť rodičov do procesu školy najmä v oblasti záujmového vzdelávania a voľnočasových aktivít,
  • podporovať spoluprácu s rodičmi pri príprave a tvorbe školského vzdelávacieho programu,
  • aktívne zapájať zamestnávateľov do tvorby školských vzdelávacích programov, rozvoja záujmového vzdelávania, skvalitňovania výchovno-vzdelávacieho procesu a praxe,
  • spolupracovať so zriaďovateľom na koncepciách rozvoja odborného vzdelávania a prípravy a politiky zamestnanosti v Partizánskom a celom regióne,
  • spolupracovať s podnikmi, ktoré zamestnávajú a potrebujú pracujúcich s odbornými zameraniami, na ktoré sú žiaci pripravovaní v našej škole
  • vytvárať spoluprácu so školami doma a v zahraničí a vymieňať si vzájomne skúsenosti a poznatky,
  • rozvíjať kontakty s vysokými školami, na ktorých absolventi našej školy môžu pokračovať v štúdiu, za účelom dobrej informovanosti o požiadavkách kladených na budúcich študentov
  • rozvíjať spoluprácu s nadáciami, rôznymi organizáciami a účelovo zameranými útvarmi na zabezpečenie potrieb žiakov.

e)     zlepšenie estetického prostredia budovy školy a najbližšieho okolia s cieľom:

  • zlepšiť prostredie v triedach a spoločných priestoroch školy,
  • zrekonštruovať odbornú učebňu pre praktickú prípravu žiakov,
  • vybudovať viacúčelové športové ihrisko,
  • zriadiť kultúrno-spoločenskú miestnosť pre návštevy rodičov a ďalších sociálnych partnerov,
  • zrekonštruovať hygienické priestory školy,
  • upraviť vybrané triedy na rozšírenie doplnkových činnosti školy vzhľadom na realizáciu kurzov pre učiteľov, žiakov a širokú verejnosť, zabezpečenie školení a iných vzdelávacích akcií,
  • využiť materiálno-technický a ľudský potenciál pre získanie doplnkových finančných zdrojov, reagovať na vypísané granty a projekty, 
  • pravidelne sa starať o úpravu interiéru a exteriéru školy.

 

 


Názov a adresa školy

Stredná odborná  škola, Námestie SNP 5,

958 23 Partizánske

Názov školského vzdelávacieho programu

Farmakológia

Kód a názov ŠVP

28 Technická a aplikovaná chémia

Kód a názov študijného odboru

2840 M  biotechnológia a farmakológia

Stupeň vzdelania

úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

 

2            Vlastné zameranie školy

Stredná odborná škola Partizánske sa nachádza v centre mesta.

Mesto Partizánske leží v južnej časti Trenčianskeho kraja na mieste sútoku riek Nitry a Nitrice. Kataster mesta Partizánske je súčasťou severného výbežku Podunajskej pahorkatiny, pričom mierne zvlnený reliéf prechádza na juhovýchode k pohoriu Tribeč.

Hlavným vodným tokom v meste je rieka Nitra, ktorá tečie v smere od východu  na západ južným okrajom mesta. Súčasťou katastra sú vodné toky Nitrica, Kršteniansky potok a Žabokrecký potok.  Z vodných plôch na území mesta leží vodná nádrž Báger a zamokrená lokalita Bahná. Mesto Partizánske je bohaté na podzemné vody, čo potvrdzuje niekoľko vrtov. Na celom území mesta vyvierajú minerálne vody v 3 samostatných prameňoch.

Stredná odborná škola v Partizánskom sa nachádza v centre mesta v pokojnej a krásnej časti Partizánskeho obklopená parkom. Jej pôsobenie sa realizuje v dvoch budovách, ktoré sú z pozičného hľadiska neďaleko od seba. Budova na Námestí SNP 5, je sídlom riaditeľstva školy a teoretického a z časti aj praktického vyučovania štvorročných, trojročných a dvojročných učebných odborov.

V tejto budove sa nachádza aj kuchyňa a  jedáleň, ktorá poskytuje stravovacie služby žiakom a zamestnancom Spojenej školy, aj blízkej ZŠ a Gymnáziu a širokej verejnosti. Ponúka svojim zákazníkom denne možnosť výberu z dvoch až troch druhov jedál, z toho jedno jedlo je bezmäsité, súčasťou je pitný režim.

Škola má spoločenskú miestnosť, telocvičňu a ihrisko. Všetky objekty sú plne využívané, či už pre organizovanie stužkových slávností našich maturantov, spoločenských, športových a kultúrnych akcií školy a verejnosti. V  priestoroch školy vyvíja činnosť pracovisko žiakov – reštaurácia EDUCA, kde vykonávajú odborný výcvik žiaci trojročných a štvorročných   odborov školy zameraných na služby pod vedením skúsených majstrov odbornej výchovy. Triedy sú vybavené PC technikou, audiovizuálnou technikou a dataprojektormi.

V budove na Námestí SNP 14 a ulici Sokolská sú umiestnené ďalšie edukačné priestory pre štvorročné študijné odbory, dielne praktického vyučovania  pre učebné odbory a telocvičňa.

Naša škola  má v meste  Partizánske svoju tradíciu. Pripravuje odborníkov už od roku 1939, keď škola fungovala pod názvom Baťova škola práce, v roku 1948 bola premenovaná na Podnikovú  školu práce, v roku 1960 vzniklo Odborné učilište pri ZDA, n. p. Partizánske, v roku 1979 sa premenovalo na Stredné odborné učilište obuvnícke, v roku 1992 zostalo bez prívlastku, len Stredné odborné učilište, pričom sa v roku 1995 stalo súčasťou Stredného odborného učilišťa aj Učilište pre žiakov, ktorí nemali úspešne ukončenú základnú školu. V roku 2004 došlo k spojeniu Stredného odborného učilišťa, Učilišťa,  Strednej priemyselnej školy a Obchodnej akadémie do jednej školy s názvom Spojená škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske, s organizačnými zložkami Stredné odborné učilište, Učilište, Stredná priemyselná škola, Obchodná akadémia. Od 1.septembra 2008 nesie škola názov Spojená škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske s organizačnými zložkami Stredná odborná škola, Stredná priemyselná škola a  Obchodná akadémia.


Od 1.9. 2016 nesie škola názov Stredná odborná škola.

Naša škola, ktorá týmto svojím vzdelávacím programom pripravuje odborných a kvalifikovaných zamestnancov v oblasti biotechnológií a farmakológie, má v meste  Partizánske svoje opodstatnenie, napriek tomu, že pripravuje odborníkov – laborantov len od roku 2007.

Na základe analýzy potrieb a požiadaviek trhu práce a analýzy práce školy sme identifikovali všetky pozitíva a negatíva školy, ktoré nám signalizovali, čo všetko máme zmeniť, čo ponechať tak, aby náš výchovno-vzdelávací proces mal stále vyššiu a vyššiu kvalitatívnu úroveň, identifikovali sme  množstvo zamestnaneckých príležitostí pre našich absolventov v odbore 2840 M  biotechnológia a farmakológia v rôznych firmách a zariadeniach v našom regióne, ale aj vo vzdialenejších regiónoch, vďaka rozvíjajúcemu sa chemickému priemyslu, biotechnológiám a priemyslu výroby a distribúcie farmakologík. Môžu sa uplatniť :

  • študovať na VŠ podobného zamerania
  • pracovať :

-         vo farmaceutickej, chemickej alebo potravinárskej   spoločnosti

-         vo výskumnom, vzdelávacom alebo zdravotníckom   zariadení

-        s informačnými technológiami

-        v oblasti kontroly bezpečnosti potravín

-        v štátnej správe

Majú perspektívu uplatnenia sa  vo firmách, vo veľmi žiadaných profesiách ako chemickí, farmaceutickí, potravinárski laboranti.

Ochota zamestnávateľov ich zamestnať po ukončení vzdelávacieho programu je viac než ústretová. Všetky zistenia a použité prostriedky prieskumu sú uvedené v Analytickej štúdii, ktorá je súčasťou pedagogických dokumentov školy a je k dispozícii na sekretariáte riaditeľa školy.  Vychádzajúc zo SWOT analýzy:

Silnými stránkami školy na skvalitnenie a rozvoj výchovno-vzdelávacieho procesu sú:

  • komplexnosť školy a jej poloha (škola, stravovacie zariadenie, telocvičňa, posilňovňa, vlastné dielne),
  • kvalita a skúsenosť pedagogických zamestnancov,
  • široké spektrum študijných a učebných odborov vrátane odborov pre nadstavbové štúdium,
  • individuálny prístup k žiakom so ŠVVP s osobitným dôrazom na žiakov individuálne integrovaných v bežných triedach,
  • dobrá psychosociálna klíma v kolektíve žiakov a zamestnancov školy,
  • dobré vybavenie štandardných a odborných učební, kabinetov, dielní, reštaurácie Educa (mnohé učebne sú využívané v čase mimo vyučovania na záujmové krúžky),
  • zabezpečenie odborného výcviku a odbornej praxe v školskej jedálni, v reštaurácii Educa a u zamestnávateľov v rámci regiónu,
  • pestovanie zdravého životného štýlu, škola je zapojená do projektu Škola podporujúca zdravie,
  • v rámci projektu Otvorená škola sa škola otvára širokej verejnosti, spolupracuje s inými školami, úradmi, bankami, podnikateľskými subjektmi a hlavne s rodičovskou verejnosťou,
  • široko rozvinutá sieť mimovyučovacích aktivít školy a vysoké percento zapojených žiakov do záujmovej a krúžkovej činnosti,
  • funkčné orgány školy, ktoré s vedením školy aktívne spolupracujú – rada školy, rodičovské rady, žiacke rady, odborová organizácia,
  • dobrá spolupráca so zriaďovateľom, KŠÚ, ŠIC, ŠPÚ, ŠIOV a MPC v Trenčíne a v Bratislave.

 

Slabou stránkou školy je :

  • nedostatok kapitálových prostriedkov na rozsiahlejšiu inováciu a rekonštrukciu  učební, laboratórií a priestorov školy(strechy, okná, podlahy, chodby, atď.),
  • nedostatok finančných prostriedkov na inováciu učebných pomôcok a didaktickej techniky,
  • nevyšpecifikovaná profesijná orientácia regiónu Partizánske a jeho okolia negatívne vplýva na orientáciu jedinej strednej odbornej školy v regióne, konkrétne na jej štruktúru študijných a učebných odborov. Požiadavky trhu práce nie sú jednoznačne definované, orientácia školy je preto zameraná skôr na požiadavky rodičovskej verejnosti.

 

Príležitostí školy signalizujú:

  • bezproblémové uplatnenie absolventov školy vo firmách v meste alebo mimo mesta prípadne regiónu,
  • dobré uplatnenie našich absolventov v zahraničných firmách (kontakty sa vytvárajú počas žiackych stáži),
  • otvorenie nových študijných a učebných odborov,
  • možnosti rekvalifikačných kurzov podľa potrieb úradu práce v Partizánskom (jazykové, strojárstvo grafické systémy, IKT, účtovníctvo, hospodárska korešpondencia a pod.),
  • fungujúce partnerstvo s podobnými školami doma a v zahraničí (ČR - Otrokovice,  SK – Bánovce nad Bebravou, Topoľčany, Prievidza, Trenčín),
  • dobrá a funkčná spolupráca so zamestnávateľmi a zriaďovateľom, ŠPÚ a ŠIOV ako predpokladu dobrých koncepčných a poradenských služieb,
  • zosúladenie odbornosti žiakov s požiadavkami trhu práce na základe analýz podnikateľských subjektov.

 

Prekážky v rozvoji školy sú:

  • nízka vedomostná úroveň prichádzajúcich žiakov zo základných škôl,
  • zhoršujúca sa sociálna  a finančná situácia v rodinách žiakov,
    • apatia a nezáujem žiakov o dosahovanie dobrých študijných výsledkov,
    • nízka priemerná mzda absolventov nastupujúcich do zamestnania v našom regióne,
    • slabá spolupráca rodičov v oblasti výchovy a študijných výsledkov slabo prospievajúcich žiakov.
    •  

2.1    Charakteristika školy

 

V Strednej odbornej škole, na  Námestií SNP 5 v Partizánskom v súčasnosti študujú žiaci v troch štvorročných študijných odboroch /kuchár, pracovník marketingu, technik obuvníckej výroby/, v troch odboroch nadstavbového štúdia /spoločné stravovanie, elektrotechnika, strojárstvo/, v siedmych učebných odboroch /kuchár, čašník – servírka, pekár, elektromechanik, mechanik – opravár, autoopravár – elektrikár, obuvník/ a v dvoch dvojročných učebných odboroch /výroba obuvi, výroba koženej galantérie/. Triedy sú vybavené PC technikou, audiovizuálnou technikou, desať učební dataprojektormi, tri učebne interaktívnou tabuľou. Dve učebne sú vybavené na účely výučby predmetu informatika. Pre odborný výcvik sú zriadené odborné učebne praktického vyučovania v budove  Námestie SNP 14  a dielne odborného výcviku v budove Námestie SNP 5  Partizánske.

V Strednej odbornej škole, na  Námestí SNP 14 v Partizánskom v súčasnosti študujú žiaci v šiestich štvorročných študijných odboroch /strojárstvo, biotechnológia a farmakológia, modelárstvo a navrhovanie obuvi a módnych doplnkov, chemická informatika, obchodná akadémia a sociálno-výchovný pracovník/. Na vyučovanie sa využívajú odborná učebňa strojárstva, odborná učebňa chémie a technológie, odborná učebňa matematiky, päť učební jazykov, fyzikálno-chemické laboratórium, chemické laboratórium a ateliér, štyri učebne informatiky, tri multimediálne učebne a tri učebne odborných ekonomických predmetov.

Učitelia a majstri odbornej výchovy využívajú svoje kabinety a zborovne. Výchovná poradkyňa má k dispozícii kabinet, kde sa stretáva so žiakmi, rodičmi, sociálnymi partnermi, zamestnancami. V škole je posilňovňa, telocvičňa. Hygienické zariadenia sú na každom poschodí, telocvičňa má vlastné hygienické priestory a sprchy. Manažment školy a  úsek technicko-hospodárskych činností má svoje priestory v budove školy na Námestí SNP 5.

V škole veľmi dobrú činnosť vyvíja Rada školy, ktorá má 11 členov. Zodpovedá za kvalitu a organizáciu celého výchovno-vzdelávacieho procesu. Žiacka školská rada zastupuje záujmy žiakov, organizuje žiacke aktivity a vytvára podmienky pre dobrú komunikáciu a spoluprácu medzi pedagógmi a žiakmi.

 

2.2    Plánované aktivity školy

Dosahovanie požadovaných aktivít a vhodná prezentácia školy sú výsledkom kvality vzdelávania. Škola sa bude snažiť vytvoriť a zabezpečiť všetky podmienky pre skvalitnenie života na škole:

      Záujmové aktivity (krúžky):

  • Dobrovoľní hasiči
  • Európska únia a mládež
  • Filmový krúžok
  • Florbalový krúžok
  • Volejbalový krúžok
  • Futbalový krúžok
  • Internetový krúžok
  • Krúžok cudzieho jazyka a konverzácie
  • Mladý elektrotechnik - krúžok
  • Navrhovanie, aranžovanie a propagácia - krúžok
  • Pekársky krúžok
  • Pohybové aktivity - krúžok
  • Poznaj svoje peniaze – krúžok
  • Stolovanie – krúžok
  • Strojopis – krúžok
  • Zábavná matematika – krúžok
  • Zdobenie jedál a stolov - krúžok
  • Nemčina pre čašníkov
  • Krúžky Stredoškolskej odbornej činnosti zamerané na rôzne témy
  • Matematický krúžok
  • Krúžok mladých reportérov školského rádia
  • Literárny krúžok
  • Krúžok mladých tvorcov
  • Ekoseminár

 

      Súťaže:

  • Olympiáda v ANJ, NEJ, RUJ
  • Medziročníková súťaž v preklade anglických textov z oblasti gastronómie
  • Maestro čašník (servírka) –  súťaž medziročníková
  • Príprava rôznych druhov káv –  súťaž  medziročníková
  • Gastronomická jeseň Žilina - celoslovenská súťaž
  • Olympiáda ľudských práv a Biblická olympiáda
  • Olympiáda v matematike
  • Olympiáda z fyziky
  • Matematický KLOKAN, PIŠKVORKY
  • Stredoškolská odborná činnosť (SOČ)
  • ZENIT v strojárstve
  • Súťaž v technickom kreslení
  • Slovenská fantastická topánka
  • Súťaž Európa v škole
  • Mladí zdravotníci
  • Súťaž v rýchlosti písania na klávesnici počítača
  • Mladý účtovník
  • ·        Veľtrhy študentských spoločností v predmete  aplikovaná ekonómia
  • Veľtrh „Poznaj svoj región“ v predmete podnikanie v cestovnom ruchu
  • Previerka pripravenosti dobrovoľného hasičského zboru
    • Barmanský kurz pre žiakov SOŠ
    • Majstrovstvá mesta v písaní na klávesnici

 

      Športovo-turistické akcie:

  • Školská liga žiakov vo volejbale, minifutbale a flórbale
  • Mix volejbal – zamestnanci vs./ žiaci
  • Turnaj vo volejbale medzi  pedagogickými zamestnancami
  • Lyžiarsky výcvik
  • Regionálna súťaž v nohejbale učiteľov
  • Okresná, regionálna, krajská, celoštátna a medzinárodná súťaž žiačok v hádzanej
  • Okresné, regionálne, krajské súťaže v basketbale, futbale, flórbale, volejbale žiakov

 

      Exkurzie

  • Gastrodni Prievidza
  • Danubius Gastro Bratislava
  • Víno Nitra
  • Biostyl Bratislava
  • Podniky poskytujúce služby – cestovné kancelárie, penzióny, reštaurácie, obchody
  • Viedeň, Praha – hlavné metropoly susedných štátov
  • Autosalón Nitra
  • Strojársky veľtrh Nitra
  • Čistička odpadových vôd Partizánske
  • Triedička odpadov Šípok Partizánske
  • DomExpo, Gardenia Nitra
  • Skláreň Nemšová
  • Hvezdáreň Partizánske
  • Richter Slovakia Partizánske
  • Novesta Partizánske
  • Jazyková exkurzia do Viedne a Londýna
  • Osvienčin
  • Literárne exkurzie do Martina, Brodzian a Chynorian
  • Exkurzia do automobilky/ KIA Žilina, VW Bratislava
  • Exkurzia do Jadrovej elektrárne Mochovce

 

      Výstavy

  • Mladý tvorca Nitra
  • Stredoškolák Trenčín

 

      Spoločenské a kultúrne podujatia

  • Návšteva divadelné predstavenia v Bratislave, Nitre
  • Návšteva kultúrnych podujatí v Partizánskom
  • Imatrikulácie
  • Mikulášsky program
  • Stužkové slávnosti
  • Vianočná akadémia
  • Deň otvorených dverí
  • Burza stredných škôl
  • Burza starých kníh
  • Študentská konferencia o životnom prostredí
  • Školský ples
  • Študentský kolotoč
  • Kultúrne leto
  • Memóriál Tomáša Kohúta
  • Poďme sa zahrať – ekoseminár pre deti z MŠ a ZŠ
  • Účasť na celomestských podujatiach, ako sú: Dni narcisov, Dni nezábudiek, Združenie na pomoc ľuďom s mentálnym postihom, Na kolesách proti rakovine, Jablko namiesto cigarety, Svetový deň zvierat, Týždeň boja proti odpadom, Korešpodenčná škola ekológie a pod.
  • Zbierky pre rôzne nadácie, neziskové organizácie a občianske združenia: Sloboda zvierat, Liga proti rakovine, Centrum slniečko, Úsmev ako dar, Prvosienka, Modrý gombík

 

      Gastronomické akcie

  • Slávnostná tabuľa s vianočnou tematikou
  • Slávnostná tabuľa s veľkonočnou tematikou
  • Dni národných kuchýň

 

                Mediálna propagácia

  • Prezentácia školy v partnerských školách
  • Prezentácia školských aktivít na veľtrhoch, výstavách a konferenciách (Intermóda v Bratislave, Mladý tvorca v Nitre, prehliadka úspešných prác SOČ, Veľtrh študentských spoločností v Bratislave)
  • Príspevky do Tempa ( regionálne noviny) a Infokanálu mesta Partizánske
  • Schránka dôvery
  • Aktualizácia www stránky školy

 

      Besedy a pracovné stretnutia

  • Kariérne poradenstvo
  • S Tebou a o Tebe
  • Ako vstúpiť do školského vzdelávacieho programu
  • Sex, AIDS a vzťahy
  • Ciele rozvoja mesta
  • Ukážka práce policajného psa
  • Prednáška o vojenských školách v SR
  • Účasť  na regionálnej konferencii škôl podporujúcich zdravie
  • Stretnutie s olympioničkami
  • Prednáška o prvej pomoci
  • Prednáška Onkologické ochorenie žien
  • Konferencia o životnom prostredí
  • Ako na trh práce
  • Ako sa správne učiť
  • Vydieranie a šikana
  • Odbúranie stresu na záverečných skúškach
  • Súčasný stav zamestnanosti v okrese Partizánske
  • Moje skúseností s drogou
  • Nepriaznivé dôsledky fajčenia a alkoholu

 

Všetky aktivity sa budú realizovať s pedagogickými zamestnancami školy, žiakmi a sociálnymi partnermi. Aktivity sú určené predovšetkým žiakom, učiteľom, rodičom, zamestnávateľom a širokej

verejnosti. Vítame všetky ďalšie návrhy a možnosti na aktivizáciu práce školy.

 

2.3    Charakteristika pedagogického zboru

 

Stabilizovaný pedagogický zbor vrátane majstrov odbornej výchovy  tvorí 60 pedagógov, z toho je 49 učiteľov a 11 majstrov odbornej výchovy. Všetci pedagogický zamestnanci spĺňajú požiadavky na odbornú a pedagogickú spôsobilosť. Riaditeľ školy, zástupcovia riaditeľa  majú okrem odbornej a pedagogickej spôsobilosti aj zákonom predpísané vzdelanie v oblasti  školského manažmentu. Výchovná poradkyňa má okrem pedagogickej a odbornej spôsobilosti vzdelanie v oblasti výchovného poradenstva.

Mimoškolské aktivity realizujú a zabezpečujú okrem pedagogických zamestnancov školy aj aktivisti mesta Partizánske a regiónu (príslušníci policajného zboru, vojaci, zástupcovia zamestnávateľov, požiarnici a pod.).

 2.4    Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov školy

 

Podrobný a konkrétny plán  ĎVPZ je súčasťou ročného plánu školy.  Manažment školy považuje za prioritnú úlohu zabezpečiť:

  • Motivovanie pedagogických  zamestnancov pre neustále sebavzdelávanie, vzdelávanie, zdokonaľovanie profesijnej spôsobilosti.
  • Zdokonaľovanie osobnostných vlastnosti pedagogických zamestnancov, spôsobilosti pre tvorbu efektívnych vzťahov, riešenie konfliktov, komunikáciu a pod.
  • Sprostredkovanie pedagogickým pracovníkom najnovšie poznatky  (inovácie) z metodiky vyučovania jednotlivých predmetov, pedagogiky a príbuzných vied, ako aj z odboru.
  • Prípravu pedagogických zamestnancov na výkon špecializovaných  funkcií, napr. triedny učiteľ, výchovný poradca, predseda predmetovej komisie, atď.
  • Prípravu pedagogických zamestnancov pre výkon činností nevyhnutných pre rozvoj školského systému, napr. pedagogický výskum, tvorba ŠkVP, tvorba štandardov.
  • Zhromažďovanie a rozširovanie progresívnych skúsenosti z pedagogickej a riadiacej praxe, podnecovanie a rozvíjanie tvorivosti pedagogických zamestnancov.
  • Sprostredkúvanie operatívneho a časovo aktuálneho transferu odborných  a metodických informácií prostredníctvom efektívneho informačného systému.
  • Prípravu pedagogických zamestnancov na získanie prvej a druhej atestácie.
  • Uvádzanie začínajúcich učiteľov do pedagogickej praxe.
  • Príprava pedagogických zamestnancov na zvyšovanie si svojich kompetencií hlavne jazykových spôsobilostí, schopností efektívne pracovať s IKT.

 

2.5    Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy

 

         Je účinným nástrojom zabezpečenia harmonickej organizácie celého výchovno-vzdelávacieho procesu a ďalších školských aktivít. Naša škola bude využívať štandardné spôsoby hodnotenia: formatívne a sumatívne. Formatívne hodnotenie použijeme na zvýšenie kvality výchovy a vzdelávania. Sumatívne hodnotenie použijeme na rozhodovanie. Vnútorný systém kontroly by sa mal zameriavať hlavne na celkový priebeh výchovno-vzdelávacej činnosti na škole, na tvorbu školských vzdelávacích programov, na dodržiavanie plnenia plánov predmetových komisií.

         Na zabezpečenie vyučovania didaktickou technikou a ostatným materiálno-technickým vybavením, na hodnotenie žiakov počas vyučovacej hodiny s uplatnením sebahodnotenia žiaka, na vystupovanie a rečovú kultúru vyučujúcich, na uplatňovanie didaktických zásad, na mimoškolskú činnosť učiteľov, ale aj na kontrolnú činnosť výchovnej poradkyne, činnosť ekonomického a technického úseku. Na hodnotenie pedagogických a odborných zamestnancov školy použijem tieto metódy:

  • Pozorovanie (hospitácie).
  • Rozhovor.
  • Výsledky žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, žiacke súťaže, didaktické testy zadané naraz vo všetkých paralelných triedach, úspešnosť prijatia žiakov na vyšší stupeň školy a pod).
  • Hodnotenie výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod.
  • Hodnotenie pedagogických a odborných zamestnancov manažmentom školy.
  • Vzájomné hodnotenie učiteľov (čo si vyžaduje aj vzájomné hospitácie a „otvorené hodiny“)
  • Hodnotenie učiteľov žiakmi.

 

2.6    Dlhodobé projekty

 

Projekčná činnosť je súčasťou vzdelávacieho procesu. Zaraďovanie projektov rôznych časových dĺžok a foriem prebieha v jednotlivých predmetoch aktuálne v závislosti na možnostiach a danom učive. Naša škola dlhodobo využíva možnosti projektov MŠ SR - Zdravá škola  (od roku 1995), JA Slovensko – Mládež pre budúcnosť (od roku  2000), Infovek a počítače do škôl (od roku,2003), Duševné zdravie a Otvorená škola (od roku 2007), Musíme si pomáhať – Digitálni Štúrovci, Cezhraničný systém inovačného vzdelávania v strednom odbornom školstve (od roku 2009). Projekt „ Premena tradičnej školy na modernú“ podaný v roku 2010 je v riešení. Realizujeme projekt Európsky deň solidarity medzi generáciami ( generation@school ). Od  roku 2013 sme sa úspešne zapojili aj do projektu Leonardo da Vinci – Mobility.

Výstupy z týchto projektov prispievajú k skvalitneniu výchovno-vzdelávacieho procesu v oblasti zdravého životného štýlu žiakov, zamestnancov a rodičov žiakov, v oblasti využívania interaktívnych metód vyučovania a zvyšovania počítačovej gramotnosti žiakov a učiteľov.

Škola bola zapojená aj do projektov financovaných z ESF „Národný projekt ďalšieho vzdelávania učiteľov odborných predmetov v oblasti ukončovania štúdia na stredných školách“, ktorých cieľom bola príprava učiteľov na tvorbu tém a kritérií hodnotenia sumatívneho hodnotenia žiakov. 

V rámci priamej projekčnej činnosti žiakov škola pripravuje 1 – 3 ročné projekty v rámci odborov zamerané na prípravu prác do Stredoškolskej odbornej činnosti, s možnosťou uplatniť úspešné práce aj ako komplexné práce, alebo projekty a obhajovať ich v rámci praktickej časti maturitnej skúšky. O cieli a obsahu projektov rozhodnú predmetové komisie. Budeme sa uchádzať aj o grantové projekty nielen pre pedagógov, ale aj pre žiakov. 

 

2.7    Medzinárodná spolupráca

 

Škola dlhodobo spolupracuje s podobnými školami Českej republike, Nemecku, Taliansku, Anglicku. V súčasnosti  spolupracuje so ZSŠ v Prešove, SOŠ v Kolíne v Českej republike

Cieľom tejto spolupráce je:

  • Podieľať sa na spoločných projektoch, ktoré by zabezpečili efektívny transfer poznatkov a skúseností.
  • Posilniť a skvalitniť jazykovú prípravu žiakov (konverzačnú, odbornú).
  • Posilniť a skvalitniť odbornú prípravu žiakov (transfer inovácií).
  • Prezentovať vlastnú školu, mesto a krajinu.
  • Spoznávať inú kultúru, históriu a životný štýl.
  • Nadväzovať kontakty v rámci kariérového rastu.

 

2.8    Spolupráca so sociálnymi partnermi

 

Škola rozvíja všetky formy spolupráce so sociálnymi partnermi a verejnosťou. Predovšetkým sa zameriava na pravidelnú komunikáciu so svojimi zákazníkmi – žiakmi, ich rodičmi a zamestnávateľmi. 

 

 

Spolupráca s rodičmi

Rodičia sú členmi Rady školy. Všetci sú informovaní o priebehu vzdelávania žiakov na triednych schôdzkach a konzultáciami s vyučujúcimi. Rodičia sú informovaní o aktuálnom dianí na škole, o pripravovaných akciách prostredníctvom www stránok školy alebo priamo e-mailom. Majú možnosť sledovať priebežné študijné výsledky a dochádzku svojich detí prostredníctvom internetu – cez Internetovú žiacku knižku. Majú k dispozícii aj portfólium žiaka. Cieľom školy je zvýšiť komunikáciu s rodičmi. Sme maximálne otvorení všetkým pripomienkam a podnetom zo strany rodičovskej verejnosti. Jednou z hlavných úloh školy bude otvorenie spolupráce s rodičmi na školskom vzdelávacom programe. Máme zriadenú spoločenskú miestnosť pre rodičov, kde sa stretávajú nielen s vyučujúcimi, ale aj s inými rodičmi, čím sa vyriešia mnohé aktuálne otázky týkajúce sa hlavne dochádzky žiakov do školy.

Zamestnávatelia

Škola aktívne spolupracuje s kmeňovými a zmluvnými zamestnaneckými organizáciami. Spolupráca je zameraná hlavne na poskytovanie praxe, materiálno-technické zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu, tematické prednášky, besedy a súťaže, sprostredkovanie rôznych zaujímavých exkurzií a výstav. Zástupcovia zamestnávateľov sa zúčastňujú sporadicky na zasadaniach Rady školy, pedagogických poradách. Poskytujú škole neoceniteľné písomné informácie – študijné texty, ktoré suplujú nedostatok učebníc v oblasti jednotlivých študijných odborov. Poskytujú odbornú literatúru pre teoretické vyučovanie a sprostredkujú aktuálne informácie o zmenách a vývoji nových technológií. Väčšina zamestnávateľov zamestnáva aj našich absolventov.

 

Iní partneri

Škola aktívne spolupracuje v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu a výchove mimo vyučovania s ďalšími partnermi: Zriaďovateľom pri napĺňaní vízie školy, Mestským úradom pri realizácii exkurzií, súťaží, konferencií,  Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou pri organizovaní záverečných skúšok, s priamo riadenými organizáciami MŠ SR, pedagogicko-psychologickými poradňami v rámci preventívnych opatrení, bankovými subjektmi a pod.  

 

3     Charakteristika školského vzdelávacieho programu v študijnom odbore 2840 M  biotechnológia a farmakológia

 


Názov a adresa školy

Stredná odborná  škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

Názov školského vzdelávacieho programu

Farmakológia

Kód a názov ŠVP

28 Technická a aplikovaná chémia

Kód a názov študijného odboru

2840 M  biotechnológia a farmakológia

Stupeň vzdelania

úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

 

3.1    Popis školského vzdelávacieho programu

 

Cieľom študijného odboru 2840 M biotechnológia a farmakológia je vzdelávanie a výchova kvalifikovaných odborníkov v oblasti farmaceutických produktov, kontroly a distribúcie daných produktov a v oblasti ich laboratórneho výskumu. Dôležité je prehlbovať a rozširovať komplexné vedomosti o aplikovanej a technickej chémii,princípoch jednotlivých procesov a operáciách chemických, farmaceutických,biochemických a ďalších výrob. Príprava žiakov má široký záber. Široké profilovanie absolventov so zameraním na kľúčové kompetencie umožňuje pripraviť žiakov na komplexné riešenie odborných problémov, ale aj na ich pohotovú adaptabilitu a prispôsobenie sa pre prácu v nových podmienkach (v závislosti od trhu práce), pre uplatňovanie nových koncepcií, metód, foriem, postupov, činností.

            Teoretické vyučovanie je organizované v priestoroch školy, v triedach,   v odborných učebniach, kde žiaci získavajú základné poznatky, v súlade s ich praktickou aplikáciou. Vedomosti žiakov získané v teoretickom vyučovaní slúžia na zdôvodnenie praktických činností a postupov.

Praktické vyučovanie je zamerané na realizáciu chemických a biochemických reakcií, separáciu zložiek zmesi a ich kvalitatívnu a kvantitatívnu analýzu. Tu sa utvárajú, rozvíjajú a upevňujú základné odborné zručnosti v odborných činnostiach pod priamym vedením učiteľov. Odbornú prax môžu žiaci absolvovať v odborných učebniach a podľa konkrétnych študijných odboroch v chemických, farmaceutických alebo biochemických a ďalších prevádzkach. Cvičenia a prax utvárajú, rozvíjajú a upevňujú základné odborné zručnosti. Prebiehajú v laboratóriách a odborných učebniach. Odbornú prípravu dopĺňa absolvovanie odborných exkurzií na špecializovaných pracoviskách, výrobných zariadenia  a univerzitách. Voliteľné predmety umožňujú žiakom dotvárať si vzdelanostný a odborný profil.

            Školský vzdelávací program zahŕňa teoretické poznatky a ich aplikáciu  v praktických činnostiach a umožňuje žiakom získať vyššiu odbornú kvalifikáciu. Cieľom je pripraviť odborníkov pre príslušné podniky, chemické prevádzky a laboratória, ale aj pre príbuzné odvetvia, kde sa chémia využíva a aplikuje. Absolvent má zvládnuť náročné úlohy zvyšovania úrovne kvality výroby a konkurencieschopnosti výrobkov. Sú to základné odborné činnosti zamerané na základné teoretické poznatky a ich aplikáciu v praktických činnostiach chemickej a farmaceutickej výroby. Žiaci sa pripravujú na zvládnutie základných úkonov v prevádzkových a laboratórnych podmienkach, získavajú schopnosť merať, skúšať a kontrolovať chemicko-technologické procesy, sú schopní vykonávať činnosti, ktoré tvoria základ ich odbornosti. Uplatnia sa pri výkone povolania v oblasti chemického a farmaceutického priemyslu, v rôznych odvetviach spracovateľského priemyslu využívajúcich chemické procesy, v laboratóriách biochemických, chemických, potravinárskych, ekologických, farmaceutických a ďalších. Absolventi vykonávajú praktickú činnosť v celom procese príslušnej chemickej, farmaceutickej alebo spracovateľskej výroby, včítane kontroly týchto výrob v laboratórnom, poloprevádzkovom a prevádzkovom rozsahu.

           Stratégia výučby školy vytvára priestor pre rozvoj nielen odborných, ale aj všeobecných a kľúčových kompetencií. Najväčší dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka. Všeobecná zložka vzdelávania vychádza zo skladby všeobecno-vzdelávacích predmetov učebného plánu. V jazykovej oblasti je vzdelávanie a príprava zameraná na slovnú a písomnú komunikáciu, ovládanie oznamovacieho odborného prejavu v slovenskom jazyku, na vyjadrovanie sa v bežných situáciách spoločenského a pracovného styku v cudzom jazyku. Žiaci sa tiež oboznamujú s vývojom ľudskej spoločnosti, základnými princípmi etiky, zásadami spoločenského správania a protokolu. Žiaci si osvojujú základy matematiky, chémie a informatiky ,ktoré sú nevyhnutné pre výkon povolania. V odbornom vzdelávaní je príprava zameraná na oblasť chémie, biochémie, biológie, farmakológie, technológie liekových foriem, ekonomiky, a pod. Veľký dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka, na formovanie jeho osobnostných a profesionálnych vlastností, postojov a hodnotovej orientácie.

            Škola vo svojej výchovno-vzdelávacej stratégii využíva vyučovacie metódy, ktoré vedú k harmonizácii teoretickej a praktickej prípravy pre profesionálny život. Výučba je orientovaná na uplatnenie autodidaktických metód hlavne pri riešení problémových úloh, tímovej práci a spolupráci. Uplatňujú sa metódy dialogické slovné formou účelovo zameranej diskusií alebo brainstormingu, ktoré naučia žiakov komunikovať na základe slušnosti a ohľaduplnosti. 

            Škola kladie dôraz na motivačné činitele, riešenie problémových úloh   a projektov v rámci stredoškolskej odbornej činnosti. Žiaci sa učia zodpovednosti, samostatnosti a schopnosti sebavedome prezentovať výsledky vlastnej práce na verejných fórach ako napríklad študentská konferencia o životnom prostredí, súťaže stredoškolskej odbornej činnosti a organizovanie ekoseminárov pre základné školy. Uplatňované metódy budú konkretizované na úrovni učebných osnov jednotlivých predmetov. Metodické prístupy sú priebežne vyhodnocované a modifikované podľa potrieb a na základe skúseností vyučujúcich učiteľov. Kľúčové, všeobecné a odborné kompetencie sú rozvíjané priebežne a spôsob ich realizácie je konkretizovaný v učebných osnovách jednotlivých vyučovacích predmetov.

            Školský vzdelávací program je určený pre uchádzačov s primeraným zdravotným stavom. V prípade talentovaných žiakov sa výučba bude organizovať formou individuálnych učebných plánov a programov, ktoré sa vypracujú podľa reálnej situácie. Pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa pristupuje s ohľadom na odporučenie špeciálnych pedagógov a psychológov vo vzťahu na individuálne potreby žiaka, stupeň a typ poruchy, úroveň kompenzácie poruchy a možnosti školy. Výchovný poradca spolu so špeciálnymi pedagógmi vypracúva vzdelávacie programy podľa druhu zdravotného znevýhodnenia.

            Klasifikácia prebieha podľa klasifikačného poriadku. Výsledky žiakov sa hodnotia priebežne na základe kritérií, s primeranou náročnosťou a pedagogickým taktom. Podklady pre hodnotenie sa získavajú sústavným sledovaním výkonu žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie, rôznymi metódami a prostriedkami hodnotenia, analýzou činnosti žiaka, konzultáciami s ostatnými učiteľmi vrátane výchovného poradcu a zamestnancov pedagogicko-psychologiských poradní, rozhovormi so žiakom, jeho rodičmi. Pri hodnotení sa využívajú kritériá hodnotenia na zabezpečenie jeho objektivity. Žiaci sú s hodnotením priebežne oboznamovaní.

 

 

3.2    Základné údaje o štúdiu

 

Kód a názov študijného odboru

2840 M biotechnológia a farmakológia

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma výchovy a vzdelávania

Denné štúdium pre absolventov základnej školy

Nevyhnutné vstupné požiadavky na štúdium

Nižšie stredné vzdelanie a splnenie podmienok prijímacieho konania

Vyučovací jazyk

slovenský

Spôsob ukončenia štúdia

maturitná skúška

Doklad o dosiahnutom vzdelaní

vysvedčenie o maturitnej skúške

Poskytnutý stupeň vzdelania

 

Úplné stredné odborné vzdelanie

ISCED 3A

Možnosti pracovného uplatnenia absolventa

Ako laborant, kontrolór, prevádzkový technik, technicko-hospodársky pracovník vo farmaceutickom priemysle, vo výskume

Nadväzná odborná príprava (ďalšie vzdelávanie)

Vzdelávacie programy vysokoškolského vzdelávania na úrovni 5B, alebo ďalšie vzdelávacie programy zamerané na rozšírenie, zvýšenie alebo zmenu kvalifikácie , pomaturitné štúdium

3.3    Zdravotné požiadavky na žiaka

 

Na prijatie do študijného odboru 2840 M biotechnológia a farmakológia môžu byť prijatí len uchádzači, ktorých zdravotnú spôsobilosť posúdil a písomne potvrdil dorastový lekár. V prípade zmenenej zdravotnej schopnosti posúdi zdravotnú spôsobilosť žiaka odborný lekár. Uchádzač so zdravotným znevýhodnením pripojí k prihláške vyjadrenie všeobecného lekára o schopnosti študovať zvolený odbor výchovy a vzdelávania.

 

3.4    Požiadavky na bezpečnosť ochrany zdravia a hygienu práce

 

Neoddeliteľnou súčasťou teoretického a praktického vyučovania je problematika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce a protipožiarnej ochrany. Výchova k bezpečnej a zdravie neohrozujúcu prácu vychádza po dobu štúdia z požiadaviek platných právnych a ostatných predpisov (zákonov, nariadení vlády SR, vyhlášok, technických predpisov a slovenských technických noriem). Tieto požiadavky sa musia vzťahovať k výkonu konkrétnych činností, ktoré sú súčasťou praxe. Tieto požiadavky sa musia doplniť informáciami o rizikách možného ohrozenia, ktorým sú žiaci pri teoretickom a praktickom vyučovaní vystavení vrátane informácií o opatreniach na ochranu pred pôsobením týchto zdrojov rizík.

Priestory pre výučbu musia zodpovedať svojimi podmienkami požiadavkám stanovených v zdravotníckych predpisoch (hygienické požiadavky na priestory, prevádzka školských zariadení, bezpečná prevádzka, používanie strojov, prístrojov a pod.).

Základnými podmienkami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú:

1.  Dôkladné a preukázané oboznámenie žiakov s predpismi o BOZP, protipožiarnymi predpismi a s technologickými postupmi.

2.  Používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným a protipožiarnym predpisom.

3.  Používanie ochranných pracovných prostriedkov podľa platných predpisov.

4.  Vykonávanie stanoveného dozoru na pracoviskách žiakov. Dozor vyžaduje sústavnú prítomnosť osoby poverenej vyučovaním laboratórnych cvičení alebo vedením praxe, aby mohla bezprostredne zasiahnuť pri porušovaní bezpečnostných predpisov a pri ohrození zdravia.

 

 4       Profil absolventa študijného odboru 2840 M biotechnológia a farmakológia

 

4.1    Celková charakteristika absolventa

 

Absolvent študijného odboru 2840 M biotechnológia a farmakológia  je vysokokvalifikovaný pracovník so širokým odborným profilom, schopný samostatne vykonávať odborné činnosti v rôznych oblastiach farmaceutického priemyslu, pre ktoré je podmienkou úplné stredné odborné vzdelanie, a to ako stredný technicko-hospodársky pracovník v oblasti kontrolných metód, technického riadenia výroby priemyslu alebo vo vysokokvalifikovaných robotníckych povolaniach v týchto výrobách.

V závislosti od špecializácie získanej štúdiom zvoleného odborného zamerania je  vo funkcii stredne kvalifikovaného pracovníka schopný aplikovať teoretické poznatky v prevádzkovej a laboratórnej praxi farmaceutickej výroby.

Absolvent sa vie orientovať v princípoch technologických operácií, je schopný merať, skúšať a kontrolovať chemickotechnologické  procesy, vykonávať činnosti, ktoré tvoria základ jeho odbornosti. Absolvent má všetky predpoklady na to, aby     po príslušnej praxi vedel posudzovať základné a pomocné suroviny na základe zložitejších rozborov, aby vedel posúdiť vhodnosť použitia netradičných surovín a chemických látok. Vie sa orientovať v základných vzťahoch svojho odboru k životnému prostrediu  a v zásadách jeho ochrany pred možnými negatívnymi vplyvmi. Vie sa orientovať na trhu práce, aktívne komunikovať, vie využívať informačné a komunikačné technológie.

Absolvent má mať pre kvalifikovaný výkon týchto činností potrebné všeobecné vzdelanie, znalosť cudzích jazykov a široký odborný profil. Má byť dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti pri samostatnom riešení pracovných problémov, schopný pracovať v tíme, aktívne komunikovať a podieľať sa na organizácii a riadení pracoviska, sústavne sa vzdelávať, ovládať dôležité výkonové zručnosti, konať v súlade s právnymi normami spoločnosti a zásadami etiky a demokracie. Zároveň je schopný uplatňovať moderné metódy, technológie a štýl práce, logické myslenie, samostatnosť, zodpovednosť a iniciatívu. Absolvent je pripravovaný v súlade s medzinárodnými štandardami (jazykové, počítačové). Má predpoklady na ďalší odborný, profesionálny i osobnostný rozvoj, inováciu práce i prehlbovanie vedomostí a zručností. Je naklonený a otvorený novým trendom a metódam v danej profesii.

Dôležitou súčasťou profilu absolventa sú vedomosti a spôsobilosti z hygieny a bezpečnosti práce, ochrany zdravia pri práci, tvorby a ochrany životného prostredia, vrátane starostlivosti o kultúru práce a pracovné prostredie.

Absolvent má predpoklady konať cieľavedome, rozvážne a rozhodne v súlade s právnymi predpismi spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie. Predpokladá sa jeho schopnosť samostatného ďalšieho rozvoja a štúdia odboru na základe získaných vedomostí vo všeobecnovzdelávacích i odborných predmetoch. Príprava je zameraná aj na prípadné vysokoškolské štúdium.

Po absolvovaní vzdelávacieho programu absolvent disponuje týmito kompetenciami

 

4.2    Kľúčové kompetencie

 

Vzdelávanie v ŠVP v súlade s cieľmi stredného odborného vzdelávania na úrovni ISCED 3A smeruje k tomu, aby si žiaci vytvorili na tejto úrovni zodpovedajúce schopnosti a študijné predpoklady. Kľúčové kompetencie chápeme ako kombináciu vedomostí, zručností, postojov, hodnotovej orientácie a ďalších charakteristík osobnosti, ktoré každý človek potrebuje na svoje osobné uspokojenie a rozvoj, aktívne občianstvo, spoločenské a sociálne začlenenie, k tomu, aby mohol primerane konať v rôznych pracovných a životných situáciách počas celého svojho života. Kľúčové kompetencie ako výkonové štandardy sa v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom

výchovných a vzdelávacích stratégií rozvíjajú, osvojujú a hodnotia buď na úrovni školy, odboru vzdelávania alebo vyučovacieho predmetu. Kľúčové kompetencie sa musia zakomponovať    do všetkých vzdelávacích oblastí. V súlade so Spoločným európskym rámcom kľúčových kompetencií ako základným orientačným nástrojom pre vymedzenie kľúčových kompetencií  ŠVP vymedzil nasledovné kľúčové kompetencie:

  

a)         Spôsobilosti konať samostatne v spoločenskom a pracovnom živote

 

Sú to spôsobilosti, ktoré sú základom pre ďalšie získavanie vedomostí, zručností, postojov a hodnotovej orientácie. Patria sem schopnosti nevyhnutné pre cieľavedomé a zodpovedné riadenie a organizovanie svojho osobného, spoločenského a pracovného života. Jednotlivci si potrebujú vytvárať svoju osobnú identitu vo vzťahu k životným podmienkam, povolaniu, práci a životnému prostrediu, spoločenským normám, sociálnym a ekonomickým inštitúciám, robiť správne rozhodnutia, voľby, opatrenia a postupy. Tieto kompetencie sú veľmi úzko späté s osvojovaním si kultúry myslenia a poznávania.

Absolvent má:

-      logicky a reálne zdôvodňovať svoje názory, konania a rozhodnutia,

-      porovnať formálne a neformálne pravidlá, zákonitosti, predpisy, sociálne normy, morálne zásady, vlastné a celospoločenské očakávania v systéme, v ktorom existuje,

-      identifikovať priame a nepriame dôsledky svojej činnosti,

-      vybrať si správne rozhodnutie a cieľ z rôznych možností,

-      vysvetliť svoje životné plány, záujmy a predsavzatia,

-      popísať svoje ľudské práva, popísať svoje povinnosti, záujmy, obmedzenia a potreby,

-      definovať svoje ciele a prognózy,

-      určiť zdroje osobného a spoločenského života a ich očakávaný vývoj,

-      zdôvodňovať svoje argumenty, riešenia, potreby, práva, povinnosti a konanie.

 

b)         Spôsobilosť interaktívne používať vedomosti, informačné a komunikačné technológie, komunikovať v štátnom, materinskom a cudzom jazyku

 

Sú to schopnosti, ktoré žiak získava za účelom aktívneho zapojenia sa do spoločnosti založenej na vedomostiach s jasným zmyslom pre vlastnú identitu a smer života, sebazdokonaľovanie a zvyšovanie výkonnosti, racionálneho a samostatného vzdelávania a učenia sa počas celého života, aktualizovania a udržovania potrebnej základnej úrovne jazykových schopností, informačných a komunikačných zručností. Od žiaka sa vyžaduje efektívne využívať písaný a hovorený štátny, materinský a cudzí jazyk, disponovať s čitateľskou a matematickou gramotnosťou, prehodnocovať základné zručnosti a sebatvoriť.

Absolvent má:

-      správne sa vyjadrovať v štátnom, materinskom jazyku v písomnej a hovorenej forme,

-      spoľahlivo sa vyjadrovať v cudzom jazyku v písomnej a hovorenej forme,

-      riešiť matematické príklady a rôzne situácie,

-      identifikovať, vyhľadávať, triediť a spracovať rôzne informácie a informačné zdroje,

-      posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov,

-      kriticky hodnotiť získané informácie,

-      formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotézy,

-      overovať a interpretovať získané údaje,

-      pracovať s elektronickou poštou,

-      pracovať s rôznymi pokročilejšími informačnými a komunikačnými technológiami.

 

c)         Schopnosť pracovať v rôznorodých skupinách

 

Tieto schopnosti sa využívajú pri riadení medziľudských vzťahov, formovaní nových typov spolupráce. Sú to schopnosti, ktoré sa objavujú v náročnejších podmienkach, aj pri riešení problémov ľudí, ktorí sa nevedia zaradiť do spoločenského života. Žiaci musia byť schopní učiť sa, nažívať a pracovať nielen ako jednotlivci, ale v sociálne vyváženej skupine. Sú to teda schopnosti, ktoré na základe získaných vedomostí, sociálnych zručnosti, interkulturálnych kompetencií, postojov a hodnotovej orientácii umožňujú stanoviť jednoduché algoritmy na vyriešenie problémových úloh, javov a situácií a získané poznatky využívať v osobnom živote a povolaní.

Absolvent má:

-      prejaviť empatiu a sebareflexiu,

-      vyjadriť svoje pocity a korigovať negativitu,

-      pozitívne motivovať seba a druhých,

-      ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),

-      stanoviť priority cieľov,

-      predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií a úloh pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými, či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,

-      prezentovať svoje myšlienky, návrhy a postoje,

-      konštruktívne diskutovať, aktívne predkladať progresívne návrhy a pozorne počúvať druhých, budovať a organizovať vyrovnanú a udržateľnú spoluprácu,

-      uzatvárať jasné dohody,

-      rozhodnúť o výbere správneho názoru z rôznych možností,

-      analyzovať hranice problému,

-      identifikovať oblasť dohody a rozporu,

-      určovať najzávažnejšie rysy problému, rôzne možnosti riešenia, ich kladyň a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,

-      spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi,

-      samostatne pracovať a riadiť práce v menšom kolektíve,

-      určovať vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a  osobnostnom raste,

-      predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých,

-      prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.

 

4.3   Všeobecné kompetencie

 

Absolvent má:

-      zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,

-      vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,

-      ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky, rozumieť gramatickým menej frekventovaným lexikálnym a gramatickým javom a vedieť ich aj používať, samostatne tvoriť súvislé hovorené a písané prejavy,

-      získať informácie z prečítaného a vypočutého textu (určiť hlavnú tému alebo myšlienku textu, rozlíšiť základné a vedľajšie informácie), dokázať text zaradiť do niektorých z funkčných štýlov, orientovať sa v jeho stavbe,

-      uvádzať správne bibliografické údaje a citáty, spracovať písomné informácie najmä odborného charakteru,

-      pracovať s Pravidlami pravopisu a inými jazykovými príručkami,

-      chápať literárne dielo ako špecifickú výpoveď o skutočnosti a o vzťahu človeka k nej,

-      vytvárať si predpoklady pre estetické vnímanie skutočnosti,

-      vytvoriť si pozitívny vzťah k literárnemu umeniu, založený na interpretácii ukážok z umeleckých diel, na osvojení podstatných literárnych faktov, pojmov a poznatkov,

-      pristupovať k literatúre ako k zdroju estetických zážitkov, uplatňovať estetické a ekologické hľadiská pri pretváraní životného prostredia, podieľať sa na ochrane kultúrnych hodnôt,

-      v oblasti jazykovej poznať a používať zvukové a grafické (pravopisné) prostriedky daného jazyka, slovnú zásobu včítane vybranej frazeológie v rozsahu daných tematických okruhov, vybrané morfologické a syntaktické javy, základné spôsoby tvorby slov (odvodzovanie a skladanie slov), vybrané javy z oblasti štylistiky,

-      v oblasti pragmatickej používať osvojené jazykové prostriedky v súvislých výpovediach a v obsahových celkoch primerane s komunikatívnym zámerom,

-      s aspektom na strategickú kompetenciu vedieť vhodne reagovať na partnerove podnety, odhadovať významy neznámych výrazov, používať kompenzačné vyjadrovanie, pracovať so slovníkom (prekladovým, výkladovým) a používať iné jazykové príručky a informačné zdroje,

-      v oblasti socio-lingvistickej vedieť komunikovať v rôznych spoločenských úlohách, bežných komunikatívnych situáciách, používať verbálne a neverbálne výrazové prostriedky v súlade so socio-kultúrnym úzusom danej jazykovej oblasti, preukázať všeobecné kompetencie a komunikatívne kompetencie prostredníctvom rečových schopností na základe osvojených jazykových prostriedkov v komunikatívnych situáciách v rámci tematických okruhov, preukázať úroveň receptívnych (vrátane interaktívnych) a produktívnych rečových schopností,

-      chápať nutnosť svojho úspešného zapojenia sa do spoločenskej deľby práce a oceniť prospešnosť získavania nových spôsobilostí po celý čas života,

-      mať základné sociálne návyky potrebné na styk s ľuďmi a prakticky uplatňovať pri styku s ľuďmi spoločensky uznávané normy,

-      uvedomovať si svoju národnú príslušnosť a svoje ľudské práva, mať ochotu rešpektovať práva iných ľudí,

-      chápať princípy fungovania demokratickej spoločnosti a postupy, ako sa občan môže aktívne zapojiť do politického rozhodovania a ovplyvňovať verejné záležitosti na rôznych úrovniach (štát – región – obec),

-      v praxi uplatňovať humanitné zásady vzťahov medzi ľuďmi a ekologické zásady vo vzťahu k životnému prostrediu,

-      vytvárať si vlastní filozofické a etické názory ako základ na sústavnejšiu a dokonalejšiu orientáciu pri posudzovaní a hodnotení javov ľudského a občianskeho života,

-      rozumieť matematickej terminológii a symbolike (množinovému jazyku a pojmom z matematickej logiky) a správne ju interpretovať a používať z nariadení, zákonov, vyhlášok a matematiky,

-      vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných profesných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné a komunikačné technológie,

-      osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti medzi nimi, osvojiť si postupy používané pri riešení úloh z praxe,

-      cieľavedome pozorovať prírodné javy, vlastnosti látok a ich premeny,

-      rozvíjať finančnú a mediálnu gramotnosť,

-      rozlišovať fyzikálnu a chemickú realitu, fyzikálny a chemický model,

-      vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným zákonom,

-      aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied (napr. v odbornom vzdelávaní, praxi, každodennom živote),

-      poznať využitie bežných látok v priemysle, poľnohospodárstve a v každodennom živote a ich vplyv na zdravie človeka a životné prostredie,

-      chápať umenie ako špecifickú výpoveď umelca, chápať prínos umenia a umeleckého zážitku ako dôležitú súčasť života človeka, vedome vyhľadávať a zúčastňovať sa kultúrnych a umeleckých podujatí, vedieť vyjadriť verbálne svoj kultúrny zážitok, vyjadriť vlastný názor a obhájiť ho,

-      vytvoriť si pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám, prírode a životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na ich ochrane,

-      prejavovať aktívne postoje k vlastnému všestrannému telesnému rozvoju predovšetkým snahou o dosiahnutie optimálnej úrovne telesnej zdatnosti a vlastnú pohybovú aktivitu spojiť s vedomím potreby sústavného zvyšovania telesnej zdatnosti a upevňovania zdravia,

-      uvedomovať si význam telesného a pohybové zdokonaľovania, vnímať krásu pohybu, prostredia a ľudských vzťahov,

-      ovládať a dodržiavať zásady dopomoci, zabrániť úrazu a poskytnúť prvú pomoc pri úraze, uplatňovať pri športe a pobyte v prírode poznatky z ochrany a tvorby životného prostredia. 

 

4.4       Odborné kompetencie

 

a)           Požadované vedomosti

Absolvent má:

-      aplikovať všeobecnú, anorganickú, organickú chémiu a biochémiu, fyzikálnu a analytickú chémiu,

-      aplikovať medzinárodnú sústavu SI ,

-      správne používať chemické názvoslovie, odborné chemické pojmy

-      používať princípy základných chemických operácií,

-      riešiť chemické a technologické výpočty podľa príslušného odboru,

-      vysvetliť fyzikálno-chemickú podstatu a princípy chemických a biochemických operácií a procesov,

-      vysvetliť základné sociálne, zdravotné a environmentálne pôsobenie chémie,

-      vysvetliť základné poznatky o chemických procesoch, ktoré prebiehajú v živých organizmoch a o spôsoboch regulácie týchto procesov,

-      reprodukovať poznatky o všeobecných metabolických premenách sacharidov, lipidov, aminokyselín,

-      aplikovať matematické, fyzikálne, chemické, biologické a ekologické zákony dôležité  pri riešení problémov praxe,

-      popísať stavbu bunky, jej chemické zloženie a princíp bunkového cyklu,

-      charakterizovať rastlinnú bunku, pletivá a orgány rastlinného tela a ich fyziológiu, taxonómiu rastlín,

-      charakterizovať živočíšnu bunku, tkanivá a orgány, orgánové sústavy a ich fylogenézu, systém živočíchov,

-      vysvetliť základné genetické pojmy, význam a perspektívu genetiky pre prax,

-      vysvetliť fyziológiu človeka,

-      aplikovať informačné a komunikačné technológie v odbore,

-      získať prehľad o chemickom softvéri,

-      vytvoriť prezentačnú a užívateľskú dokumentáciu,

-      vyhľadať, triediť a spracovať chemické informácie, charakterizovať materiály,

-      suroviny, chemikálie a produkty príslušnej výroby, ich vlastnosti a zloženie, vedieť ich použitie vo výrobe a správne uskladňovanie,

-      rozoznať konštrukciu strojov a zariadení používaných vo výrobe podľa konkrétneho odvetvia a ich funkciu,

-      vysvetliť meraciu a regulačnú techniku, pri riadení chemických a technologických procesov, robiť záznamy výsledkov merania,

-      používať technickú a technologickú dokumentáciu,

-      popísať príslušné normy, podnikové predpisy, pracovnoprávne predpisy,

-      definovať predpisy hygieny a bezpečnosti práce, ochrany prírody a v zmysle nich konať,

-      vysvetliť vzťahy výroby a životného prostredia a ich praktické využitie podľa príslušného odboru a technológie,

-      popísať princípy základných chemických operácií,

-      uskutočniť záznamy výsledkov merania,

-      používať zásady hospodárnosti s materiálmi, surovinami a energiami,

-      dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce, ekologické aspekty jednotlivých výrob podľa zamerania,

-      definovať pojmy odpad, odpadové hospodárstvo,

-      klasifikovať a kategorizovať odpad,

-      popísať vplyv príslušných technológií na životné prostredie,

-      vysvetliť systém a podmienky zneškodňovanie odpadov, recykláciu, separovaný zber,

-      popísať príslušné máloodpadové a bezodpadové technológie,

-      definovať princípy ekologickej likvidácie škodlivín,

-      popísať metodiku vypracovania kariet bezpečnostných údajov

-      definovať legislatívu v oblasti životného prostredia,

-      definovať legislatívne základy odpadového hospodárstva,

-      zvyšovať svoju odbornosť,

-      vysvetliť základné pojmy pracovného práva – práca, povolanie, zamestnanie, pracovné

-      miesto, fyzická a právnická osoba,

-      charakterizovať základné povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca po vzniku pracovného pomeru,

-      vypracovať osobnú prípravu na prijímací pohovor v slovenskom a cudzom jazyku,

-      porovnať profesijnú ponuku na slovenskom i európskom trhu práce a pružne na ňu reagovať ďalším vzdelávaním,

-      popísať základné pravidlá riadenia vlastných financií,

-      vysvetliť podstatu efektívneho využívania finančných informácií a finančných služieb,

-      stanoviť si reálne finančné ciele a plán na ich dosiahnutie,

-      popísať riziká spojené s riadením vlastných financií,

-      popísať základné pojmové znaky podnikania,

-      vysvetliť hlavné princípy právnej úpravy podnikania v SR,

-      vysvetliť pojmy živnosť, živnostenské oprávnenie, neoprávnené podnikanie,

-      navrhnúť jednoduchý podnikateľský zámer – obchodný a finančný plán malého podniku.

-      charakterizovať spotrebiteľa a predávajúceho,

-      popísať postup pri vybavovaní reklamácie,

-      vymenovať, ktoré štátne orgány a organizácie sa venujú ochrane spotrebiteľa popísať

-      práva a povinnosti spotrebiteľa a vymedziť čo zahŕňa ochrana spotrebiteľa

 

b)           Požadované zručnosti

Absolvent vie:                                                                          

-      aplikovať získané vedomosti pri príprave a kontrole výroby,

-      využívať nadobudnuté zručnosti pri práci v chemickom laboratóriu alebo na inom odbornom pracovisku,

-      vykonávať rozbory surovín, polotovarov a výrobkov s použitím metód laboratórnej kontroly,

-      odoberať vzorky, pripravovať ich na analýzu,

-      realizovať príslušné analýzy a vyhodnocovať získané výsledky,

-      kontrolovať technologický proces v závislosti od zamerania,

-      určiť chyby výrobkov, analyzovať ich príčiny, vyvodzovať závery,

-      zhodnotiť dopad technologického procesu na životné prostredie, eliminovať negatívne vplyvy,

-      používať technickú a technologickú dokumentáciu,

-      používať technologické zariadenia a laboratórnu techniku podľa konkrétneho zamerania,

-      manipulovať s príslušnými materiálmi, chemikáliami, pomôckami, nástrojmi a strojmi,

-      používať meraciu a regulačnú techniku pri riadení chemických a technologických procesov, robiť záznamy výsledkov merania,

-      aplikovať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a hygieny práce, ekologické aspekty jednotlivých výrob podľa zamerania,

-      používať ochranné pracovné pomôcky,

-      vykonávať prácu s cudzojazyčným odborným textom, využívať ho v praxi,

-      aplikovať základné ekonomické pojmy,

-      organizovať prácu na pracovisku,

-      využívať dostupné softvérové vybavenie a informačné médiá pri riešení praktických úloh,

-      efektívne hospodáriť so surovinami, materiálmi a energiami.

 

c)           Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti

Absolvent sa vyznačuje:

-      dôslednosťou a zodpovednosťou pri riešení pracovných povinností,

-      samostatnosťou pri práci, samostatným riešením bežných úloh,

-      manuálnou zručnosťou v činnostiach konkrétneho odboru,

-      kreatívnym myslením,

-      schopnosťou integrácie a adaptability

-      organizačnými a komunikatívnymi vlastnosťami,

-      prispôsobivosťou v nových pracovných podmienkach,

-      vhodným sociálnym správaním a prejavmi,

-      sebadisciplínou a mobilitou,

-      potrebnou dávkou sebadôvery a pozitívnym prístupom k povinnostiam.

 

5     Ućebný plán študijného odboru 2840 M biotechnológia a farmakológia

 

Tabuľka prevodu rámcového učebného plánu ŠVP na učebný plán ŠkVP

Škola (názov, adresa)

Stredná odborná  škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

Názov ŠkVP

Farmakológia

Kód a názov  ŠVP

28 Technická a aplikovaná chémia

Kód a názov študijného odboru

2840 M biotechnológia a farmakológia

Stupeň vzdelania

úplné stredné odborné vzdelanie - ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

Denná

Iné

vyučovací jazyk – slovenský

Štátny vzdelávací program

Školský vzdelávací program

Vzdelávacie oblasti

Obsahové štandardy

Minimálny počet týždenných vyučovacích hodín celkom

Vyučovací predmet

Počet týž. vyučovacích hodín celkom

Disponibilné hodiny

Jazyk a komunikácia

48

Všeobecné vzdelávanie – povinné predmety

63

15

Zvuková rovina jazyka a pravopis

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

Slovenský jazyk a literatúra

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

1

Významová/lexikálna rovina jazyka

Tvarová/morfologická rovina jazyka

Syntaktická/skladobná rovina

Sloh

Jazykoveda

Jazyk a reč

Učenie sa

Práca s informáciami

Jazyková kultúra

Komunikácia

Všeobecné pojmy

Literárne obdobia a smery

Literárne druhy

Štruktúra literárneho diela

Štylizácia textu

Metrika

Počúvanie s porozumením

 

 

12

 

 

Cudzí jazyk

 

 

16

 

 

4

Čítanie s porozumením

Písomný prejav

Ústny prejav

Interkultúrna komunikácia

Človek, hodnoty a spoločnosť

7

 

7

 

Mravné rozhodovanie človeka. Človek a právne vzťahy

2

Etická výchova/náboženská výchova

2

0

Filozoficko-etické základy hľadania zmyslu života

Dejepis

2

Dejepis

2

 

Človek ako jedinec

 

 

 

3

 

 

 

Občianska náuka

 

 

 

3

 

 

 

0

 

Človek a spoločnosť

Občan a štát

Ľudské práva a slobody

Spoločenský pohyb v jednotlivých oblastiach spoločenského života

Sociálne napätie v spoločnosti

Globálne témy v dnešnom svete

Humanitárna a rozvojová pomoc

Filozofia a jej atribúty

Dejinno-filozofický exkuz

Religionistika

Človek a príroda

3

 

3

 

Človek a životné prostredie

1

Ekológia

1

 

Elektrické a magnetické javy

2

Fyzika

2

 

Svetlo a žiarenie

Formy a príčiny mechanického pohybu

Matematika a práca s informáciami

6

 

16

10

Čísla, premenná a počtové výkony s číslami

 

 

 

4

 

Matematika

 

 

 

12

 

 

 

8

Vzťahy, funkcie, tabuľky a diagramy

Geometria a meranie

Kombinatorika, pravdepodobnosti a štatistika

Logika, dôvodenie a dôkazy

Práca s údajmi a informáciami

2

Informatika

4

2

Zdravie a pohyb

8

 

8

 

Zdravie a jeho poruchy.

8

Telesná a športová výchova

8

 

 

 

Zdravý životný štýl

Telesná zdatnosť a pohybová výkonnosť

Športové činnosti pohybového režimu.

Disponibilné hodiny

 

 

 

15

Teoretické vzdelávanie

30

Odborné vzdelávanie

48

18

Aplikovaná chémia

 

Chémia

13

 

Aplikovaná chémia

 

Farmaceutická chémia

1

 

Aplikovaná chémia

 

Chemické výpočty

4

 

Aplikovaná chémia

Aplikovaná biológia

 

Biochémia

2

 

Aplikovaná biológia

Mikrobiológia

 

Biológia

6

 

Technologické postupy a zariadenia

 

Základy technológie

1

 

Základy farmakológie

 

Farmakológia

5

3

Svet práce

Pravidlá riadenia osobných financií

Výchova k podnikaniu

Spotrebiteľská výchova

 

Ekonomika

3

2

Aplikovaná chémia

 

Toxikológia

2

2

Technológia liekových foriem

 

Technológia liekových foriem

3

3

Technológia liekových foriem

 

Latinský jazyk

1

1

Biotechnológia

 

Základy výživy

3

3

Biotechnológia

 

Biotechnológia

2

2

Mikrobiológia

Aplikovaná biológia

 

Mikrobiológia

2

2

Praktická príprava

26

 

26

 

Bezpečnosť, hygiena a ochrana zdravia pri práci

 

Chemické laboratórne cvičenia

10

 

 

Organizácia  práce na pracovisku

Laboratórne cvičenia

Biotechnologická a farmakologická prax

Prax

8

Aplikovaná chémia

Analytická chémia

4

Aplikovaná informatika a chemické informácie

Aplikovaná informatika

4

 

Súvislá odborná prax

*

Disponibilné hodiny

28

 

 

 

Kurz pohybových aktivít v prírode   

 

 

 

Kurz pohybových aktivít v prírode *** 

 

5 dní  v 1. ročníku-zimné

5 dní v 2. ročníku-letné

 

Kurz na ochranu života a zdravia   

Kurz na ochranu života a zdravia v 3.ročníku     **

3 dni po 6 hod

 

Účelové cvičenia 

Účelové cvičenie ochrany života a zdravia v 1. a v 2. ročníku

po 6 hod. 2x v šk.roku

 

 

 

* Súvislá odborná prax sa realizuje v 6-7 hod celkoch  v trvaní 2 týždne v šk.roku   v  3. ročníku

 

** Kurz na ochranu života a zdravia je organizovaný v 3.ročníku v trvaní 3 dní po 6 hodín výcviku v teréne mimo priestorov školy (kurz sa           realizuje v rekreačnej oblasti Duchonka pri Topoľčanoch v trvaní 3 dní bez prerušenia).

 

*** Kurz pohybových aktivít v prírode sa koná v rozsahu piatich vyučovacích dní, najmenej však v rozsahu 15 vyučovacích hodín. Organizuje sa 1. ročníku štúdia (so zameraním na zimné športy) a v 2. ročníku štúdia (so zameraním na letné športy).

 

Žiak má nárok počas štúdia využiť štátny príspevok jedenkrát na lyžiarsky a snowboardový kurz.

 

Učebný plán pre 4-ročný študijný odbor

 

29

Škola (názov, adresa)

Stredná odborná  škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske

Názov ŠkVP

Farmakológia

Kód a názov  ŠVP

28 Technická a aplikovaná chémia

Kód a názov študijného odboru

2840 M biotechnológia a farmakológia

Stupeň vzdelania

úplné stredné odborné vzdelanie - ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Druh školy

štátna

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

Kategórie a názvy vyučovacích predmetov

Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku

1.

2.

3.

4.

Spolu

Všeobecnovzdelávacie predmety

17

18

14

14

63

Slovenský jazyk a literatúra a)

3

3

3

4

13

Cudzí jazyk (anglický,nemecký,ruský) a)

3

3

5

5

16

Etická výchova/Náboženská výchova a), b)

1

1

-

-

2

Dejepis

-

2

-

-

2

Občianska náuka

1

1

1

-

3

Geografia

1

-

-

-

1

Fyzika

1

1

-

-

2

Matematika a)

3

3

3

3

12

Informatika a)

2

2

-

-

4

Telesná a športová výchova a), c)

2

2

2

2

8

Odborné predmety

16

17

21

20

74

Teoretické vzdelávanie

13

14

15

14

56

Chémia

5

5

3

-

13

Analytická chémia

-

2

2

-

4

Farmaceutická chémia

-

-

-

1

1

Chemické výpočty a)

2

2

-

-

4

Biochémia

-

-

-

2

2

Biológia

2

2

2

-

6

Základy technológie

-

-

1

-

1

Farmakológia

1

2

-

2

5

Ekonomika

-

-

1

2

3

Aplikovaná informatika a)

-

-

2

2

4

Toxikológia

1

1

-

-

2

Technológia liekových foriem

-

-

1

2

3

Latinský jazyk

-

-

1

-

1

Základy výživy

-

-

2

1

3

Biotechnológia

-

-

-

2

2

Mikrobiológia

2

-

-

-

2

Praktická príprava

3

3

6

6

18

Chemické laboratórne cvičenia a)  d)

3

3

2

2

10

Prax d) h)

-

-

4

4

8

Súvislá odborná prax   i)

 

 

 

 

 

Spolu

33

35

35

34

137

Účelové kurzy

 

 

 

 

 

Kurz na ochranu života a zdravia e)

 

 

 

 

 

Kurz pohybových aktivít v prírode g)

 

 

 

 

 

Účelové cvičenia f)

 

 

 

 

 

Prehľad využitia týždňov

Činnosť

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

Vyučovanie podľa rozpisu

33

33

33

30

Maturitná skúška

-

-

-

1

Časová rezerva (účelové kurzy, opakovanie učiva, exkurzie, výchovno-vzdelávacie a odborné akcie ai.)

7

7

7

6

Spolu týždňov

40

40

40

37

 

Poznámky k učebnému plánu:

 

a)   Trieda sa môže deliť na skupiny podľa súčasne platnej legislatívy.

b)   Predmety etická výchova/náboženská výchova sa vyučujú podľa záujmu žiakov v skupinách najviac 20 žiakov, minimálne v rozsahu 1 týždennej vyučovacej hodiny v 1. ročníku. Predmety nie sú klasifikované, na vysvedčení a v katalógovom liste žiaka sa uvedie „absolvoval/-a“.

c)   Predmet telesná a športová výchova možno vyučovať 1 hodinu týždenne aj v popoludňajších hodinách a spájať ju do viachodinových celkov.

d)   Pre kvalitnú realizáciu vzdelávania je potrebné vytvárať podmienky pre osvojovanie požadovaných praktických zručností a činností formou cvičení (cvičenie v laboratóriách a odborných učebniach). Na cvičeniach a praxi sa môžu žiaci deliť do skupín, najmä s ohľadom na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, podľa platných predpisov.

e)   Súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov je kurz na ochranu života a zdravia a kurz pohybových aktivít v prírode, ktoré sú uvedené v učebnom pláne školského vzdelávacieho programu. Kurz na ochranu života a zdravia má  samostatné tematické celky s týmto obsahom: riešenie mimoriadnych udalostí – civilná ochrana, zdravotná príprava, pobyt a pohyb v prírode, záujmové technické činnosti a športy. Organizuje sa v treťom ročníku štúdia a trvá tri dni po šesť hodín, resp. 5 dní pri realizácii internátnou formou.

f)     Účelové cvičenia sú súčasťou prierezovej témy Ochrana života a zdravia.Uskutočňujú sa v 1. a 2. ročníku vo vyučovacom čase v rozsahu 6 hodín v každom polroku školského roka raz.

g)   Kurz pohybových aktivít v prírode sa koná v rozsahu piatich vyučovacích dní,najmenej však v rozsahu 15 vyučovacích hodín. Organizuje sa 1. ročníku štúdia (so zameraním na zimné športy) a v 2. ročníku štúdia (so zameraním na letné športy).

h)   Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dni v školskom roku),    na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet súvisí s obsahom exkurzie.

i)     Súvislá odborná prax  sa realizuje v 3. ročníku v 6-7 hod celkoch  v trvaní 2 týždne v šk.roku vo firmách súvisiacich s odoborom 2840 M biotechnológia a farmakológia v rámci predmetu prax. Po skončení odbornej praxe v každom roku odovzdajú žiaci správu o priebehu praxe.

 

 

6     Učebné osnovy študijného odboru 2840 M  biotechnológia a farmakológia

 

Tabuľka vzťahu kľúčových kompetencií k obsahu vzdelávania

 

Prehľad kľúčových kompetencií

Schopnosť pracovať v rôznorodých skupinách

 

Spôsobilosti konať samostatne v spoločenskom a pracovnom živote

Spôsobilosť interaktívne používať vedomosti, informačné a komunikačné technológie, komunikovať v materinskom a cudzom jazyku

Prehľad názov predmetov

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií

Všeobecnovzdelávacie predmety

 

Slovenský jazyk a literatúra

 

 

J

Anglický jazyk

 

 

J

Etická/náboženská  výchova

 

J

 

Dejepis

 

J

 

Občianska náuka

 

J

 

Geografia

J

 

 

Fyzika

J

 

 

Matematika

 

 

J

Informatika

 

 

J

Telesná a športová výchova

J

J

J

Odborné predmety- teoretické vzdelávanie

Chémia

J

J

J

Analytická chémia

J

J

J

Farmaceutická chémia

J

J

J

Chemické výpočty a)

J

J

J

Biochémia

 

 

J

Biológia

 

 

J

Základy technológie

 

 

J

Farmakológia

 

 

J

Ekonomika

 

J

 

Aplikovaná informatika a)

 

 

J

Toxikológia

 

 

J

Technológia liekových foriem

 

J

J

Latinský jazyk

J

J

J

Základy výživy

J

 

J

Biotechnológia

 

 

J

Mikrobiológia

 

 

J

Odborné predmety - praktická príprava

Chemické laboratórne cvičenia d)

 

J

 

Prax d)

 

J

 

 

Kľúčové kompetencie predstavujú spoločne uplatňované zásady a pravidlá pri vybraných postupoch, metódach a formách práce, pri organizovaní rôznych slávnostných alebo výnimočných príležitostí, akcií alebo  aktivít, mali by podporovať a rozvíjať aktivitu, tvorivosť, zručnosť, učenie žiaka. Výchovné a vzdelávacie stratégie (ďalej len „VVS“) nie sú formulované ako ciele, konkrétne metódy, postupy, pokyny alebo predpokladané výsledky žiakov, ale predstavujú spoločný postup, prostredníctvom ktorého by učitelia doviedli žiakov k vytváraniu alebo ďalšiemu rozvoju kľúčových kompetencií.

VVS sú v našom školskom vzdelávacom programe stanovené pre každý vyučovací predmet a pre vybrané kľúčové kompetencie tak, ako to ukazuje tabuľka. Táto stratégia bola odsúhlasená všetkými predmetovými komisiami na škola.

 

 

 

 

 

 


Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac Marec 2024 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31